Publisert 19/07/2022
Velkommen til Bodø, Costa Fortuna
Når et cruiseskip besøker Bodø Havn for første gang, er det litt feststemning på kontoret.
−Det betyr mye for oss å vise oss fram som et godt destinasjonspunkt, sier Jon-Arne Nymo, Økonomi- og administrasjonssjef ved Bodø Havn.
Fredag 15.juli fikk Bodø besøk av MS Costa Fortuna fra det italienske rederiet Costa Cruises. Dette skipet har ikke lagt til kai i Bodø tidligere, og tradisjonen tro skal det utveksles høflighetsgaver: Skipet kan fra nå smykke seg med plakett fra nok en arktisk havn, og Bodø Havn kan legge en liten modell av skipet til sin samling. Crestoverrekking kalles denne tradisjonen.
Kaptein Pascale (i hvitt) flankert av f.v.: Ørjan Olafsen fra NorLines, Tore Sannes og Jon-Arne Nymo fra Bodø Havn.
Velkommen til byen vår
−For oss er det viktig å tenke på at cruiseskipene legger til kai hos oss fordi vi virkelig ønsker dem hit, sier Nymo.
Det er nemlig slett ikke tilfeldig at et cruiseskip dukker opp i havna. I forkant er det gjort en grundig promoteringsjobb, både av Bodø Havn og Visit Bodø. På cruisemesser planlegges anløp flere år fram i tid, og både by og region viser seg fram på beste måte for å kunne ønske store folkemengder velkommen på kort tid.
Møte med kapteinen og symbolske gaver
Nymo gjør seg sammen med kollega Tore Sannes og Ørjan Olafsen fra NorLines klar til å gå om bord. Alle blir fotografert, det blir spurt om antall coronavaksiner, og munnbind er obligatorisk. Så scannes alle eiendeler før delegasjonen blir tatt imot og vist til kapteinens lounge.
En blid og imøtekommende kar, kaptein Pasquale Arena, tar imot og klager spøkefullt på været mens kunstferdige kanapeer og godt drikke – både med og uten alkohol, tilbys gjestene. Visitten med innlagt smalltalk er over på noen hyggelige minutter, de symbolske gavene bytter hender, og kapteinen trekker seg tilbake mens omvisningen overlates til en ansatt med detaljkunnskap om både båt, historikk og interiør.
De fleste dekorasjoner ombord er autentiske i forhold til 1920-tallets detaljrikdom. Dette er et unntak som ble montert i forbindelse med at Costa Fortuna trafikkerte i Østen.
Et streif av 1920-tallet
Costa Fortuna ble bygget i 2003 som en hyllest til tidligere tiders transatlantiske skip. Dekorasjonene er elegante med bemerkelsesverdige detaljer, og det oser av 1920-tallet. Med tilgang til teater, god mat, svømmebasseng og casino, er det slett ikke alle som bryr seg om å forlate skipet ved havn. Skipet går fortsatt med under halv kapasitet på grunn av coronarestriksjoner, og av de rundt 1000 passasjerene, de fleste fra europeiske land, blir rundt 300 denne morgenen hentet med busser for å besøke våre mest kjente destinasjoner, blant annet Kjerringøy, Hamsunsenteret og Saltstraumen. Noen skal på ribtur, andre foretrekker å vandre rundt i byen på egen hånd.
Skipet vil igjen gjeste Bodø 7. august. Logistikken blir den sammen, tilbudene like eksotiske for dem som kommer til vår region for første gang. Men utveksling av gaver blir det ikke. Den jobben er gjort.
−Det betyr mye for oss å vise oss fram som et godt destinasjonspunkt, sier Jon-Arne Nymo, Økonomi- og administrasjonssjef ved Bodø Havn. En modell av Costa Fortuna vil nå få sin plass sammen med andre plaketter og modeller av skip som har gjestet Bodø Havn.
Fakta om M/S Costa Fortuna
· Rederi: Costa Cruises
· Hjemmehavn: Bremen
· Byggeår: 2003
· Bruttotonn: 69 203 tonn
· Lengde: 272 m
· Kapasitet passasjerer: 2 702
· Antall passasjerer ombord: ca 1 500 passasjerer